24 timer i Gøteborg

Gøteborg, Reise, Sverige

Hotel Dorsia, kaffe og shopping

Sponset reise

Gøteborg er stort nok til å være spennende for et langt opphold, og lite nok til å rekke over på 24 timer. For å få med deg alt byen har å by på bør du beregne minst en helg, men om du kun har anledning til å ta en miniferie får du mye ut av 24 timer også.

Les også: Guide til Gøteborg

Vi startet oppholdet med å sjekke inn på Hotel Dorsia, som ligger i rolige Trädgårdsgatan. På Dorsia bodde vi i tredje etasje med vindu inn mot bakgården – her var det utrolig komfortabelt og rolig – hørte absolutt ingen støy fra gaten. Helt perfekt for en god natts søvn.

Om det er første gang du er i Gøteborg, stikk innom Da Matteo (flere filialer i byen) eller Kafé Magasinet for kaffe eller lunsj. Er du glad i shopping er butikker som Vallgatan 12, Artilleriet, Grandpa og Market 29 verdt et besøk. I og med at jeg hadde gjort alt dette før, gikk turen til Hönö i den svenske skjærgården.

dorsia 4
dorsia 3

Dagstur til Hönö

Båten til Hönö går fra Stenpiren, og bruker omtrent en time. Med sol og nesten 30 varmegrader var det bare å legge seg til rette i solen på dekk. Vel fremme i Hönö gikk vi omtrent tjue meter til Tulluset for å spise lunsj. Som hør og bør på restauranter ved havet dominerte sjømat menyen. Vi gikk for en tre-retters «vingameny» med asparges til forrett, lysing med potetkake og blåskjellsaus til hovedrett, og sjokoladeganache til dessert. På Tullhuset var det god service og veldig hyggelige servitører – imponerende er det også at de klarte å servere tre retter på en time.

Andre steder verdt å sjekke ut på Hönö, er interiørbutikken Lilling Cottage og stranden Hästen. Her får du utsikt over nesten hele Vesterhavet, perfekt for de som ønsker å sole seg og bade. Her er det altså nok aktiviteter til å fylle en hel ettermiddag, men vi valgte å reise tilbake til Gøteborg etter lunsj.

I og med at jeg reiste med en som er over middels interessert i skating, ble det en tur til Action Park skatepark da vi var tilbake i Gøteborg. På veien gikk vi forbi fine Trädgården og over Drotningbroen hvor planter sto i full blomstring.

koka 2
koka 1
koka 5
koka 3
koka 4

Stjernemat og biodynamisk vin på Koka

Turens høydepunkt var kveldens middag på Koka. Restauranten har en stjerne i Michelin-guiden, men stemningen er avslappet, behagelig og uformell. Ved ankomst får alle gjester en konvolutt med mat- og vinmeny. Dette er både praktisk, fordi man da har oversikt over rettene og vin man kan bestille, og koselig. Det er meningen at man skal ta med konvolutten hjem som et minne fra kvelden. Før kveldens femretters fikk vi servert hjemmelagde brødpinner en litt salt juice laget med agurk og grønne erter, og brød og knekkebrød jeg fortsatt drømmer om.

På Koka er det ingen a la carte-meny, her må du velge mellom fem eller syv retter. Vi valgte fem, og startet med makrell servert med makrellkrem og grønne tomater, etter fulgte ørretrogn med grønne blader, østerssopp med yoghurt og rødbeter. Til hovedrett fikk vi servert and med geitost, og til slutt en dessert med is, jordbær og hasselnøtter. På Koka serveres kun biodynamisk vin, vi fulgte servitørens anbefalinger til alle rettene og var godt fornøyd med det. Høydepunktet var kanskje den rosa, sprudlende dessertvinen fra Piemonte.

Spa og gøteborgs beste burger

Etter en god natts søvn, var det klart for turens andre høydepunkt, nemlig hotellfrokost. Elsker frokost og frokostbuffet, og ble helt imponert over Dorsias utvalg. Her var det masse gode bakevarer (hjemmelagde knekkebrød, rundstykker og croissanter), all mulig slags ost, frukt som pasjonsfrukt, grapefrukt og moreller, yoghurt med all topping man kan tenke seg, avocado, flere eggeretter og masse hjemmelagde kaker og godteri. Etter flere runder med godsaker sjekket vi ut av hotellet, og satte kursen mot Hagabadet i bydelen Haga. Hagabadet er et spa-anlegg med flere bassenger, treningsrom og takterasse med solsenger. Her kan du delta på yoga eller andre treningstimer, eller bare slappe av i bassengene eller på solsengen.

Etter Hagabadet og før lunsj, fikk vi presset inn litt shopping på nevnte Vallgatan 12 og et par andre butikker. Har lenge siklet på rullen med pistasjekrem de har på Bar Centro, så kjøpte med meg denne hjem. Den var akkurat like god som den så ut som.

Som siste stopp på turen, spiste vi hamburger på The Barn, som visstnok skal ha Gøteborgs beste burger. Interiøret er utrolig fint, og burgerne er rimelige (mellom 120 og 130 kroner per stk.). Sidesalat og søtpotetfries med trøffelmajo er et must som tilbehør. Da vi var innom for lunsj var det masse ledig, men stedet er populært, så det er nok lurt å booke bord om du skal spise der på kvelden.

the barn
the barn 3

Reisen ble sponset av Visit Sweden, men det er ikke lagt noen føringer på innholdet. Flere av stedene vi besøkte ble valgt av meg.

(Visited 124 times, 2 visits today)